چه کسی می گوید چرم هنوز حرف نخست را می زند

تریم و پوشش کابین چرمی معمولا در خودروهای گران قیمت و لوکس دیده شده و به عنوان آپشن های ویژه ارایه می شوند، اما در برخی موارد حتی جایگزین های بهتری نیز وجود دارند. برخی خودروسازان به نگرانی های مشتریان گوش داده و می خواهند محصولاتی را ارایه دهند که آسیب کمتری به محیط زیست و حیات وحش وارد کرده، اما تنها به موضوعاتی چون چرم غیرواقعی و یا وینیل فکر نکنید. در ابن مقاله با عنوان ” چه کسی می گوید چرم هنوز حرف نخست را می زند ” با وبسایت سفارشی سازی خودرو TuningCars.ir همراه باشید.

 

چرا چرم نه؟!

چرم همیشه به عنوان پوششی نرم با رایحه ای خوش مطرح بوده، اما می تواند خراش برداشته و پاره و تیره شود. حفظ شکل مناسب چرم سخت بوده، ولی به عنوان آپشنی لوکس و هزینه بر در نظر گرفته شده و در عین حال بهای خودرو در زمان فروش دوباره را نیز بالا می برد. از طرف دیگر، چرم غیرواقعی یا وینیل بسیار مقاوم تر نشان میدهد. این پوشش انتخابی مناسب برای مالکانی است که در خانواده خود کودکان کم سن و سال دارند. نقطه ضعف چرم مصنوعی نیز این است که تهویه هوا نداشته و باعث میشود در زمان تابش خورشید بسیار داغ و در آب و هوای گرم بسیار چسبان شود.

همچنین گفتن این که پوشش خودرو از نوع چرم مصنوعی است خیلی جالب نبوده و احتمالا به همین دلیل است که خودروسازان برای چرمهای مصنوعی خود نامهای عامه پسند و جذابی انتخاب می کنند؛ برای مثال ب ام و از واژه SensaTec استفاده کرده و لکسوس نیز عبارت NuLuxe را برای پوشش وینیلی به کار می برد. این خودروساز ژاپنی می گوید NuLuxe نصف چرم وزن داشته و این گونه می شود نتیجه گرفت که از نظر کارایی و راندمان، خودروهای سبکترمصرف سوخت کمتری دارند. بسیاری از مالکان می گویند NuLuxe بسیار نرم است و احساس بسیار نزدیکی بهچرم واقعی دارد.

مقاله پیشنهادی:   خودروی BMW سارق خود را بازداشت کرد

در حقیقت بسیاری از جایگزین های چرم به عنوان انتخاب های بهتری نسبت به پوشش واقعی کابین محسوب می شوند؛ برای مثال پوشش کابین MB Tex را در نظر بگیرید که در بسیاری از محصولات مرسدس بنز دیده می شود. این پوشش بنا به گفته سازنده، احساس چرم واقعی را حتی در هوای سرد دارد، در واقع جایگزینی وینیلی برای چرم به شمار می رود. مرسدس سالهاست از این پوشش برای خودروهای خود استفاده کرده و هربار که در یکی از مرسدسهای کلاسیک را باز کنید با صندلی های چشم نوازی روبه رو خواهید شد که احتمالا از پوششهای ساخت MB Tex بهره برده و دوام فوق العاده ای دارند.

 

گزینه Vegan

مواد به کار رفته در کابین خودروهای تسلا مخصوصا زمانی که با آپشن اولترا وایت در دسترس باشند یک مثال برجسته دیگر است. این مواد که با نام Vegan شناخته میشوند در مدل X و S به عنوان جایگزین چرم ارایه شده و البته استفاده از آن توسط سهامداران حمایت شده است. مدل ۳ جدید نیز با همین مواد ارایه خواهد شد. مدل ۳ نسخه ای منحصر به فرد در دنیای خودرو خواهد بود زیرا تنها کابین Vegan واقعی از زمان در دسترس بودن در خودروها تاکنون خواهد بود.

چیزی که جالب توجه است این که لوکس ترین خودروها بدون ارایه چرم و با استفاده از گزینه هایی چون وینیل یا دیگر جایگزین هاو البته با بهای پایین تری فروخته خواهند شد. از طرف دیگر تسلا این پوشش منحصر به فرد را در تمامی تریمهای محصولات خود عرضه می کند.

مقاله پیشنهادی:   پنل داشبورد مجازی

آپشن کابین اولترا وایت هزینه ۲۵۰۰ دلاری داشته و پوششی مقاوم به لکه دار شدن است که میتواند لکه های سس و چای را پس دهد. این مواد در صندلیها، غربیلک فرمان و اهرم دنده به کار می روند.

 

بنتلی های بدون چرم؟

بنتلی با نگاه به نگرانی های موجود درباره حفظ محیط زیست اعلام کرده در حال برنامه ریزی برای ارایه جایگزین های مناسب برای چرم در قایق های لوکس زمینی خود است. گفت وگو با یکی از مدیران رده بالای این برند نشان داد که بنتلی در حال حاضر تنها به بررسی رویه های پیش رو ادامه می دهد: «مشکلات زیست محیطی اهمیت فراوانی در سطح منطقه ای و ملی دارند.»

این مدیر می گوید، جایگزینی چرم را میتوان از طریق بخش سفارشی شرکت یعنی مولینر انجام داد. این موضوع در صورتی رخ میدهد که جایگزین چرم بتواند استانداردهای کیفیتی بنتلی را پاس کند. برای نمونه بنتلی درخواست هایی برای استفاده از پوست مار در کابین داشته، اما بحث دوام آن از نظر استانداردهای شرکت در سطح پایین بوده است.

همین داستان برای انتخاب هایی که بر پایه گیاهان ساخته شده یا مصنوعی هستند نیز صادق است. استفاده از مواد گیاهی و مصنوعی نیز امکان پذیر بوده اما آنها هم باید در حد استانداردهای بنتلی باشند. سوال این است که آیا این برند می تواند با موادی کار کند که از مواد حیوانی به دست نیامده و آیا این پوشش های جایگزین توانایی پاس کردن استانداردهای بنتلی را دارند؟ مدیر شرکت معتقد است که میتوانند این کار را انجام دهند.

مقاله پیشنهادی:   ایمنی در خودروی هیبریدی

به نظر می رسد که مزیت های زیادی برای جایگزینی چرم واقعی با گزینه های دیگر وجود دارد. در بسیاری از موارد این موضوع می تواند بهای کمتری داشته باشد و در برخی موارد نیز این گونه نیست. علاوه بر این، اکثر جایگزین های چرم دوام بیشتری دارند. نهایتا اگر شرکت بسیار معتبری چون بنتلی به دنبال استفاده از کابین هایی با پوشش بدون چرم است، خب پس چه کسی میتواند بگوید چرم هنوز هم در دنیای محصولات لوکس حرف نخست را می زند؟!

 

 

عنوان: چه کسی می گوید چرم هنوز حرف نخست را می زند
منبع: هفته نامه ایران خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *