تویوتا یاریس خودروی شهری در برابر خودروی رالی

تویوتا یاریس یکی از بهترین و پرفروش ترین سوپر مینی های شهری است که در بازارهای مختلف به واسطه قیمت رقابتی، کیفیت ساخت بالا و اقتصادی بودن، خریداران فراوانی به سمت خود جلب کرده است، ولی دیدن این هاچ بک کوچک وسط مسابقات رالی موردی است که احتمالا برای بسیاری جای سوال دارد! در هفته های آخر مسابقات قهرمانی رالی استراليا (ARC)، تیم Neal Bates موتور اسپرت (NBM) از جدیدترین خودروی مسابقه ای خود رونمایی کرد تا برای رقابت های دوره آینده جایگزین لایقی برای تویوتا کرولا سوپر ۲۰۰۰ باشد. پاریس رالی جدید هر چند دیگر پیشرانه دو لیتری تنفس طبیعی برادر خود را که به راحتی میتوانست به دورهای بسیار بالا دست یابد، در اختیار ندارد، ولی در بسیاری جهات خودروی بهتری است. برای درک بهتر این موضوع، یاریس رالی AP۴ جدید را در مقابل پاریس ZR به عنوان بالاترین تیپ موجود آن قرار دادیم که در ادامه به تفاوت ها و شباهت های آنها اشاره می شود. در این مقاله با عنوان ” تویوتا یاریس خودروی شهری در برابر خودروی رالی ” با وبسایت سفارشی سازی خودرو TuningCars.ir همراه باشید.

 

بزرگ ترین اختلاف

احتمالا بزرگ ترین اختلاف این دو مدل در نمای ظاهری آنها مربوط به پهنای بسیار بیشتر(۱۸۲۰ میلی متر!) یاریس رالی می شود ضمن این که پاریس ZR مطابق همیشه از پنج در بهره می برد در حالی که نسخه AP۴ دو در عقب خود را از دست داده تا تناسب اندام بهتری برای مسابقات قهرمانی رالی به دست آورد و در عین حال قابلیت دسترسی به بخش های مختلف برای تعمیر سریع مهیا باشد. با وجود این تدابیر، ولی موضوع جالب این است که یاریس استاندارد با طول و عرضی برابر با ۳۹۴۵ و ۱۶۹۵ میلی متر تنها ۱۰۵۵ کیلوگرم وزن دارد در حالی که مدل رالی این خودرو در بهترین حالت وزنی برابر با ۱۲۳۰ کیلوگرم را تجربه می کند!

مقاله پیشنهادی:   همه چیز درباره کادیلاک ATS-V برای سال 2016

 

سایر تفاوت ها

تقاوت مهم دیگر میان این دو خودرو همان طور که می شود انتظار داشت به قلب تپنده آنها مربوط خواهد شد. اگر به یکی از نمایندگیهای تویوتا مراجعه کنید، بهترین و مجهزترین یاریسی که بتوان خریداری کرد همین مدل ZR است که از پیشرانه ۱٫۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی به قدرت ۱۰۷ اسب بخار و گشتاور ۱۴۱ نیوتن متر بهره می برد. برای به حداکثر رساندن تواناییهای حرکتی یاریس AP۴ در این خودرو از یک پیشرانه چهار سیلندر ۱٫۶ لیتری استفاده شده که در واقع نسخه کم حجم تر شده پیشرانه ۱٫۸ لیتری ۲ZZ – GE تنفس طبیعی تویوتا محسوب میشود.
با وجود کاهش حجم، ولی به واسطه مجهز شدن پیشرانه به سیستم توربو گرت ۲۸۶۰، کامپیوتر مرکزی موتک و سیستم سوخت رسانی بوش، حداکثر قدرت این خودروی مسابقه ای به ۳۰۰ اسب بخار و گشتاور آن به حدود ۴۲۰ نیوتن متر رسیده که تقریبا سه برابر قدرتمندتر از قوی ترین مدل استاندارد پاریس است. این نیرو در حالی به دست آمده که تیم مهندسی تویوتا باید AP۴ را مطابق با قوانین جدید و سخت گیرانه WRC حفظ کند و این به معنی استفاده از توربوهای حداکثر ۳۴ میلیمتری بر روی پیشرانه است ضمن این که نسبت کمپرس موتور هم درست مانند نسخه استاندارد یاریس ۱: ۱۰٫۵ است. به همین دلیل برای دستیابی به بیشترین بازده بخش های دیگر قوای محرکه هم تغییر کرده اند تا سیستم انتقال نیرو از چرخهای جلو به هر چهار چرخ منتقل شود ضمن این که دیگر خبری از گیربکس چهار سرعته اتوماتیک نیست و با یک گیربکس شش سرعته سکانسی بهینه سازی شده روبه رو هستیم.

مقاله پیشنهادی:   ۱۰حقیقت جالب درباره خودروهای قدرتی آمریکا

بهره گیری از توربو در پیشرانه همچنین نیازمند یک اینتر کور قدرتمند است که در این رابطه از مدل PWR استفاده شده تا در کنار خروجیهای اگزوز بزرگ تر ۲٫۷۵ اینچی، تنفس ایده آلی برای این پیشرانه ایجاد شود. در هر دو خودرو سیستم فرمان هیدرولیک دنده شانه ای به صورت استاندارد در نظر گرفته شده، ولی این شباهت در سیستم تعلیق آنها دیگر قابل رویت نیست!

برخلاف کمک های مک فرسون جلو و عقب یاریس ZR، مدل AP۴ رالی از سیستم تعلیق مستقل با لول فترهای MCA بهره می برد تا توانایی مانور خودرو در جاده های ناهموار و دشوار مسابقات به شکل قابل توجهی بهبود یابد. برای متوقف کردن مدل مسابقه ای در عین حال، دیسک های خنک شونده جلو و کاسه ای عقب با چهار دیسک بزرگ ۳۰۰ میلی متری که در هر چرخ مجهز به چهار پیستون است، تعویض شده است. موضوع قابل ذکر که البته کمی هم عجیب به نظر می آید، لاستیک ها و رینگ های یکسان ۱۵ اینچی در هر دو خودرو است هر چند که پهنای آنها در مدل رالی با هفت اینچ و تایرهای ۶۵/۱۷۵ MRF به مراتب بیشتر از تایرهای استاندارد ۶۵/۱۷۵ بریجستون یاریس ZR خواهد بود. برای کاهش وزن به حداقل مقدار ممکن، تقریبا تمام تجهیزات رفاهی مدل استاندارد پاریس ZR شامل سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم کروز کنترل، دوربین دید عقب، سیستم ردیاب ماهواره ای، سیستم صوتی با شش بلندگو و برخی ادوات لوکس دیگر جای خود را به صندلی های پاکتی اسپرت ریس تک با کمربندهای شش نقطه اتصالی و میله های حفاظتی داخل کابین داده اند. به این ترتیب، وزن تویوتا یاریس AP۴ جدید تقریبا در حالت ایده آل ۵۰/ ۵۰ قرار دارد که کمک قابل توجهی به انجام مانورهای سریع در مسیر مسابقه به خودرو می کند.

مقاله پیشنهادی:   بررسی نیسان NV۲۰۰ کاروان

 

جمع بندی

برای جمع بندی بهتر این مقایسه باید نگاهی هم به قیمت این دو خودروی به ظاهر مشابه داشته باشیم. نسل جدید تویوتا یاریس در بالاترین تیپ خود (مدل ZR) قیمتی برابر با ۲۲ هزار و ۴۷۰ دلار استرالیا دارد که البته بیشتر افراد ترجیح میدهند این مبلغ را در خرید یک خودروی بزرگتر هزینه کنند. برای رسیدن به قیمت یاریس AP۴ جدید باید این نکته را در نظر بگیریم که ساخت آن تقریبا ۱۰ برابر یک مدل استاندارد هزینه دارد و به همین دلیل فکر کردن در مورد قیمت ۲۲۰ هزار دلاری چندان دور از ذهن نیست، ضمن این که با نگاهی به تویوتا یاریس WRX که حدودا پنج برابر همین خودرو قیمت گذاری شده، AP۴ را با توجه به مشخصات فنی و دینامیکی اش باید یک مدل به نسبت ارزان در میان نسخه های رالی دانست.

 

 

عنوان: تویوتا یاریس خودروی شهری در برابر خودروی رالی
منبع: هفته نامه ایران خودرو

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *