بررسی مرسدس بنز F015 Luxury

مرسدس بنز را می توان از پیشگامان و بزرگترین شرکتهایی دانست که در زمینه تحقیق بر روی تکنولوژی خودروهای بدون راننده (خودران) و به تولید رساندن خودروهای هوشمند سرمایه گذاری های فراوانی کرده و البته وقت بسیاری را صرف کرده است. مرسدس بنز اس ۵۰۰ اینتلیجنت درایو و کامیون ۲۰۲۵ که پیش تر از سوی این خودروساز اشتوتگارتی به نمایش در آمده اند خود گواهی بر این مساله هستند که مرسدس بنز اهداف بلندی را برای به تولید رساندن تکنولوژی خودران – شبیه آنچه در فیلم های علمی تخیلی شاهد آن ها هستیم – دارد. در همین راستا در نمایشگاه CES امسال که چندی پیش در شهر لاس وگاس برگزار شد، مرسدس دست به رونمایی از خودروی تحقیقاتی اف۱۵ تجمل در حرکت (Luxury in Motion) زد که به گفته خود بنز، نمایشی فیزیکی از افکار و تصوراتی است که این شرکت در ارتباط با خودروهای خودران در آینده در ذهن دارد. از سوی دیگر با ارائه این خودروی لوکس هوشمند که خود به تنهایی به رانندگی و حرکت می تواند بپردازد، مرسدس بنز سعی بر آن داشته تا بیان کند که چگونه چنین خودرویی می تواند شاهد رشدی در ابعادی فراتر از نقش فعلی آن تنها به عنوان وسیله ای برای حمل و نقل و بلکه به عنوان بخشی از فضای شخصی افراد باشد. به عقیده مرسدس این سطح بینش جدید نسبت به خودروها و سفر کردن این آزادی را به سرنشینان خواهد داد تا از وقت ارزشمندشان در مسیر به طرق مختلف دیگری بهره ببرند. در واقع با رونمایی اف۰۱۵، بنز از تولید وسایل خود رو (به معنی وسایلی که انرژی حرکتی خود را می توانند تامین کنند) به سمت وسایل متکی به خود مستقل و اتوپایلوت) حرکت کرده است و به عنوان پیشگامی در این عرصه به فراسوی واقعیتهای فنی رانندگی خودکار قدم برداشته است. در ادامه به معرفی و بررسی تخصصی این دست پرورده علمی-تخیلی مرسدس بنز خواهیم پرداخت. در این مقاله با عنوان ” بررسی مرسدس بنز F015 Luxury ” با وبسایت سفلرشی سازی خودرو TuningCars.ir همراه باشید.

مقاله پیشنهادی:   معرفی لامبورگینی اوروس ۲۰۱۹

 

طراحی مرسدس بنز F015 Luxury

چه در خارج و چه در داخل، نگرش آینده نگرانه طراحان مرسدس در این خودرو با توجه به فرم فضایی بدنه و فضای داخلی طویل سالن مانند، مرسدس بنز اف۰۱۵ مفاهیم راحتی و لوکس بودن را در سطح جدیدی و مطابق با تعریف بنز از تجمل مدرن به نمایش می گذارد. در همان نگاه اول، با توجه به ابعاد عجیب این خودرو (۵۲۲۰ میلی متر طول، ۲۰۱۸ میلی متر پهنا و ۱۵۲۴ میلی متر ارتفاع) و چراغ های بزرگ ال ایی دی آن در جلو و عقب می توان پی برد که مرسدس بنز با عرضه آن سعی داشته تا مفهوم جدیدی از کلاس خودروهای سواری را عرضه کند. این چراغ های ال ایی دی بزرگ نصب شده در جلو و عقب خودرو راهی برای ارتباط این مخلوق آلمانی با جهان اطراف نیز هستند. به عنوان مثال هنگامی که اف۱۵. به صورت خودکار در حال هدایت باشد این چراغ ها به رنگ آبی در می آیند و در هنگامی که تحت کنترل راننده هستند به رنگ سفید در می آیند. پوزه های بسیار کوتاه خودرو در جلو و عقب، خط سقف تقریبا صاف، شیشه جلو تخت و طراحی در برگیرنده بخش عقب از جمله موارد برجسته ای هستند که به این خودرو روحی پویا و زنده را بخشیده اند. فاصله دو محور بسیار زیاد در نظر گرفته شده در این خودرو که برابر با ۳۶۱۰ میلی متر است در ترکیب با پوزههای کوتاه آن به وضوح بیان کننده تلاش طراحان و مهندسان بنز در ایجاد بیشترین فضای ممکن برای سرنشینان است.

مرسدس بنز در فضای داخلی این خودرو یک محیط مجلل سالن مانند را خلق کرده است که سرشار از حس، تحولات بصری شناور، مواد طبیعی مانند چوب گردو و چرم ناپا و س طوح متمایز شیشه ای و فلزی است. قلب طراحی داخلی این خودرو صندلیهای آن و البته چیدمان آن هاست. صندلی های مدرن این خودرو که قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه را دارند به محض باز شدن درها تا ۳۰ درجه به سمت خارج متمایل می شوند تا ورود و خروج به خودرو را آسان تر کنند. در این چیدمان، راننده و سرنشین جلو می توانند در صورت نیاز صندلیهای خود را به سمت جلو خودرو بچرخانند (حالت اجباری در حالت رانندگی دستی) که در این حالت فرمان خودرو به صورت خودکار از س طح داشبورد به خارج می آید. پشتیهای چرمی صندلیهای اف۱۵. بر روی پایه های منحنی وار ساخته شده از جنس آلومینیوم صیقلی شده نصب شده اند و هر صندلی دارای نورپردازی موضعی آبی رنگی به لطف چراغهای ال ایی دی به کار گرفته شده در خودرو است.

مقاله پیشنهادی:   آشنایی با طراحان مشهور جهان - سید مید

یکی از اصلی ترین جنبه های این خودروی تحقیقاتی انتقال و تعامل دائم اطلاعات میان خودرو، سرنشینان و جهان خارج خودرو است که به کمک شش صفحه نمایش بزرگ نصب شده در جلو آمپر و پانل های کناری و بخش عقب خودرو حاصل شده است. این صفحه نمایش ها، فضای داخلی اف۰۱۵ را تبدیل به صحنه نمایش دیجیتال کرده اند که در آن سرنشینان می توانند با استفاده از حرکات اشاره ای، اشارات چشمی و البته لمس کردن صفحه نمایش ها با وضوح بسیار بالا با خودرو تعامل کنند. در واقع حسگرهای نصب شده در کابین اف۰۱۵ حرکات دست سرنشینان را شناسایی می کنند و صفحه کاربری مورد نیاز آنها را در اختیارشان قرار میدهند. به علاوه جلوه تصویری جریان ضربه ای بر روی این صفحه نمایشگرها بیان کننده حس حرکت این خودرو هستند.

از نکات برجسته در مورد طراحی خارجی اف ۰۱۵ میتوان به مواردی چون نبود آیینه های کناری که باعث به وجود آمدن شخصیتی متفاوت برای آن شده است، شکل کشیده بدنه با کاپوت و صندوق عقب کوتاه، لبه های عضلانی سپر، رینگ های غول پیکر پنج پره ۲۶ اینچی، حذف شدن دستگیره های در، باز شدن درها در خلاف جهت یکدیگر همانند درهای یک سالن و خودروهای کلاسیک جهت ایجاد دسترسی ساده تر به فضای داخلی (درها تا زاویه ۹۰ درجه باز میشوند)، خط شانهای کوتاه که در تناسب با ارتفاع کم خودرو است و نبودن ستون وسط که ضمن سهولت بخشیدن دسترسی سرنشینان به فضای داخلی باعث افزایش دید محیط اطراف نیز شده است اشاره کرد.

مقاله پیشنهادی:   تویوتا یاریس خودروی شهری در برابر خودروی رالی

در فضای داخلی این خودرو یکی از جالب ترین موارد انتخاب نوع مواد به کار رفته و هماهنگی میان آنهاست؛ به عنوان مثال، چوب رنگ روشن به کار رفته برای کف این خودرو به زیبایی تا پانل های کناری ساخته شده از جنس پلکسی گلاس کشیده شده اند و تغییر این ترکیب جنس مواد کف خودرو در کناره ها به پلکسی گلاس خود هماهنگی زیبایی به وجود آورده است که در هماهنگی با طراحی خارجی اف ۱۵. است.

مرسدس بنز در ساخت اف۰۱۵ مفهومی از مواد جدید با استحکام بالا و همچنین سازه جدیدی استفاده کرده است تا ایمنی سرنشینان را تا حد زیادی افزایش دهد و البته طراحی باز و فارغ از س طوح زیاد را امکان پذیر سازد. مهندسان مرسدس توانسته اند در این خودرو با ترکیب هوشمندانه مواد پلاستیکی تقویت شده با الیاف کربن (CFRP)، آلومینیوم و فولادهای با استحکام بالا، بدنه اف۰۱۵ را ۴۰ درصد سبکتر از خودروهای تولید انبوه امروزه بسازند. در مورد درهای این خودرو و از آنجا که ستون وسط حذف شده است بنز برای آن که بیشترین ایمنی را فراهم آورد از تکنولوژی ویژه ای استفاده کرده است. در این سیستم بستهای بسیار محکم با قفل های مکانیکی بسیار مستحکم هر در را به لبه های پایینی و سقف خودرو قفل می کنند که در نتیجه این ساختار کامپوزیتی درهای این خودرو می توانند انرژی بسیار زیادی را در تصادفات از ناحیه جلو و همچنین ضربه های کناری جذب کنند و مانع انتقال آنها به محفظه سرنشینان شوند. همچنین سیستم PRE-SAFE مرسدس در این خودرو ابعاد جدیدی به خود گرفته و در هنگام تصادف از ناحیه کناری، با متورم کردن لحظه ای بخشهای مختلف بدنه در این قسمت (دقیقا همانند تکنولوژی کیسه های هوا ایمنی) کمک می کند تا بیشترین انرژی ممکن در هنگام برخورد جذب شود.

 

 

عنوان: بررسی مرسدس بنز F015 Luxury
منبع: هفته نامه ایرانخودرو

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *