نگاه به جیپ چروکی مدل ۲۰۱۹

از اوایل دهه ۹۰ میلادی تا به امروز پنج نسل از چروکی به بازار عرضه شده که برخلاف بسیاری از هم کلاس های دیگر خود از همان ابتدا یک مشخصه خاص را به یدک می کشید و آن هم بهره مندی از ساختار یک پارچه شاسی و بدنه که به آن امکان می دهد به عنوان یک شاسی بلند همه فن حریف تمام عیار در هر شرایطی عمل کند، اما در کنار این مورد، چروکی یکی از پرحاشیه ترین خودروهای برند جیپ نیز به حساب می آید به طوری که نسل های پنج گانه این SUV توسط چهار خودروساز مختلف شامل کرایسلر، دایملر کرایسلر، گروه کرایسلر و مگنا ساخته شده تا از این حیث نیز چروکی یکی از خواص محسوب شود ضمن این که طراحی متحول شده نسل پنجم این خودرو نیز یکی دیگر از تفاوتهای آقای خاص با دیگران است!

یکی از مهم ترین مشخصه های چروکی ۲۰۱۹ و به طور کلی مدل های چروکی ماژولار بودن آن است تا نتیجه حاصله از این موضوع به خودی خود منجر به ارتقای کیفی ساخت و افزایش قابلیت اطمینان خودرو شود ضمن این که در بحث کاهش هزینه های تمام شده و بهبود سرعت توسعه محصول نیز به وضوح می توان اثرات این نوع از ساختار را مشاهده کرد. سازه بدنه چروکی جدید از فولاد با مقاومت بالا و آلومینیوم شکل گرفته که در کنار استحکام بسیار عالی، فاکتور کاهش وزن نیز دور از نظر نباشد.

اما ملموس ترین قسمت در نسل پنجم این خودرو مطمئنا طراحی دگرگون شده بدنه آن به حساب می آید که البته نظرات موافق و مخالف بسیاری در پی داشته است! همه نسل های چروکی از طراحی ساده، ولی عضلانی و کلاسیک بهره می برند و همین موضوع یک وجه ممتاز و متفاوت برای این خودرو به همراه آورده است که گذر زمان را در آن به سرعت نمی توان مشاهده کرد، اما در نسل پنجم این شاسی بلند، طراحان دست به یک تحول اساسی زده اند و عملا مدرن ترین چروکی تاریخ را روانه بازار کرده اند که در مدل ۲۰۱۹ نیز با کمی بهبود در جزییات همان فرم قبلی حفظ شده است. با نگاهی کلی به جیپ چروکی جدید در نهایت می توان به وضوح بیان داشت که بدون شک با یک جیپ، اما از نوع کاملا مدرن شده رو به رو هستیم هرچند که در جزییات بخشهای مختلف، اغراق هایی را میتوان به خوبی نظاره گر بود.

در نمای جلو، چراغ های باریک و خشن فرم بسیار خاص قبلی خود را با طرح همه پسندتری جا به جا کرده اند که البته تا حدودی به لحاظ ساختاری آن را شبیه به بام و X۵ قبلی میکند. این موارد وقتی در ترکیب با جلو پنجره هفت تکه و سپر عضلانی مرتفع خودرو در نظر گرفته شود، چهره ای جذاب و مدرن را در ذهن بیننده تداعی می کند ضمن این که بخش مرکزی کاپوت عضلانی نیز که به رنگ تیره درآمده خود در ایجاد حسی اسپرت بی تاثیر نبوده است.

در نمای جانبی تقریبا داستان حالتی آشناتر به خود می گیرد که همان سادگی یک چروکی به علاوه زه تیره رنگ کشیده شده در دورتادور بدنه ضمن حفظ اصالت خودرو، نمایی اسپرت را به وجود می آورد. در بخش انتهایی خودرو نیز همان تغییرات نمای جلو را به خوبی می توان در این قسمت نظاره گر بود که شاید برای دوستداران متعصب جیپ چندان خوشایند به نظرنیاید!

طراحی در صندوق و در مجموع کل این نما بسیار ساده و بدون هرگونه زیاده روی در استفاده از فرم های پیچیده است به طوری که امکان دارد این تفکر در ذهن ایجاد شود که طراحان کاملا در این قسمت از حوصله خارج شده اند. در عین حال طراحی سپر عقب بی شباهت به همتایان کره ای چروکی نیز نیست! اما شکل دهی استثنایی به ستون C در چروکی جدید به قدری عالی صورت گرفته که دو نقطه ضعف قبلی را در خود محو می کند.

اگر بخواهیم در چند کلمه كل اتمسفر کابین چروکی ۲۰۱۹ را بیان کرد باید آن را متشکل از طراحی ای مدرن، مبتکرانه و صد البته راحت و با کیفیت دانست. جیپ در این خودرو تا حد امکان سعی کرده تا از نیروی دست البته از نوع ماهر آن در شکل دهی به قطعات مختلف بهره گیرد که همین موضوع در کنار استفاده از پوشش هایی مرغوب و اعلا در همه موارد و دقت بسیار بالا در پروسه مونتاژ، کابین چروکی را در رده بهترین SUVهای کلاس متوسط قرار میدهد.

در عین حال تمامی صندلی های این خودرو با طرح ارگونومیکی خود حتی در مسافرت های طولانی نیز کمترین خستگی را برای سرنشینان به همراه خواهند آورد ضمن اینکه استفاده از چرم ناپا و سیستم گرمایشی – سرمایشی صندلیهای ردیف جلو با قابلیت ثبت چندین حالت برای افراد مختلف در کنار مکانیزم ۴۰ / ۶۰ جمع شدن ردیف دوم صندلی ها، هر دو آیتم راحتی و افزایش فضای بارگیری را به یکباره و در بهترین حالت ممکن مهیا می سازد. علاوه بر این مجموعه کاملی از امکانات رفاهی همگی با کارکرد سریع و راحت در داخل این کابین تدارک دیده شده اند. به صورت استاندارد صفحه نمایش LED ۳٫۵ اینچی تک رنگ در بخش نشان دهنده های پشت فرمان وظیفه نمایش کل اطلاعات مورد نیاز راننده از قبیل مسافت طی شده، سرعت متوسط، مصرف سوخت و … را برعهده دارد که البته یک صفحه نمایش رنگی هفت اینچی با وضوح بالاتر نیز به صورت سفارشی قابل نصب است.

همچنین در کنار صفحه نمایش هفت اینچی استاندارد کنسول مرکزی، یک صفحه نمایش به ابعاد ۸٫۴ اینچ برای این قسمت قابل سفارش است که کلیه کنترلهای سیستم چند رسانه ای، ناوبری و تنظیمات سیستمهای حرکتی خودرو را با آن به راحتی میتوان انجام داد ضمن این که قابلیت بهره گیری از اندروید Auto و اپل CarPlay برای آن در نظر گرفته شده است.

جیپ در مدل ۲۰۱۹ چروکی در مجموع امکان انتخاب سه پیشرانه را برای خریداران فراهم کرده که نیروی تولیدی به وسیله یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک از نوع TorqueFlite به چرخها منتقل میشود. جعبه دنده ۶ سرعته ۹۴۸TE ساخته گروه خودروسازی کرایسلر به صورت اجمالی مزایای فراوانی برای جیپ چروکی فراهم کرده که از ملموس ترین آنها باید به شتاب گیری سریع تر، تعویض فوق العاده نرم و روان در تمامی دنده ها و بهبود مصرف سوخت در مقایسه با نمونه شش سرعته اتومات قبلی کرد.

ضعیف ترین پیشرانه در نظر گرفته شده برای این خودرو از نوع Tigershark مولتی ایر به حجم ۲٫۴ لیتر ۱۶ سوپاپه ساخت کرایسلر است که به صورت استاندارد بر روی تمام مدل های نسل پنج چروکی نصب می شود. این پیشرانه چهار سیلندر توانایی تولید حداکثر قدرت ۱۸۰ اسب بخار و گشتاور ۱۷۰ پوند فيت (۲۳۰ نیوتن متر) را دارد تا در کنار مصرف سوخت بسیار ایده آل همین پیشرانه استاندارد به خوبی توان پاسخگویی به اکثر مشتریان را داشته باشد، اما برای افرادی که خواهان قدرت و دینامیک بهتری هستند، یک پیشرانه Pentastar شش سیلندر خورجینی به حجم ۳٫۲ لیتر نیز برای این خودرو قابل سفارش است که نمونه حجیم تر ۳٫۶ لیتری آن پیش تر به خوبی توانایی های خود را به اثبات رسانده و در فهرست ۱۰ پیشرانه برتر سال قرار گرفته بود. همچنین با وجود حداکثر قدرت خروجی برابر با ۲۷۱ اسب بخار و گشتاور ۲۳۹ پوند فیتی میزان مصرف سوخت در مقایسه با نمونه شش سیلندر قبلی بیش از ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده تا به خوبی بتوان به نوآوری های فراوان به کار رفته در آن پی برد.

امسال برای اولین بار جیپ از یک پیشرانه چهار سیلندر توربو نیز برای این خودرو بهره گرفته که به لطف سیستم تزریق مستقیم سوخت و سیستم استارت – استاپ علاوه بر عملکرد عالی مصرف سوخت اقتصادی نیز دارد. این پیشرانه کاملا جدید قادر است بیشترین قدرت ۲۷۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۹۵ پوند فیت را تولید کند که از این نظر درست در رده ای مشابه با نمونه شش سیلندر قرار می گیرد تا در بازارهایی که محدودیت ورود وجود دارد بتوان به راحتی از این نسخه استفاده کرد!

در عین حال جیپ چروکی ۲۰۱۹ با امکان انتخاب دو نوع سیستم چهار چرخ متحرک نوآورانه برای به حداکثر رساندن توانایی های حرکتی یک خودروی شاسی بلند در چنین کلاسی، در فهرست فروش قرار گرفته است. همچنین چروکی جدید اولین SUV متوسطی به حساب می آید که امکان از مدار خارج کردن هوشمندانه اکسل عقب به صورت کامل در آن تعبیه شده تا نزدیک به ۵۰ درصد در مصرف سوخت صرفه جویی و از حجم گازهای آلاینده کاسته شود. سیستم اول ۴۸۴ که به نام رانندگی فعال یک نیز شناخته میشود در مدل های چروکی اسپرت، لتیتیود و لیمیتد نصب شده و به وسیله یک بخش انتقال قدرت (PTU) که به صورت کامل اتوماتیک عمل میکند در هر سرعتی نیرو پیشرانه را به هر چهار چرخ منتقل می کند.

این سیستم عملا بدون دخالت راننده وظیفه اصلاح حرکت خودرو و بهبود دینامیک رانندگی را بر عهده دارد تا تقریبا در هیچ شرایطی شاهد کم پیچی یا گردش بیش از حد فرمان نباشیم. در سیستم دوم که باز هم در مدل های اسپرت، التیتیود و لیمیتد تعبیه شده است یک PTU دو سرعته با سیستم مدیریت گشتاور پیشرانه برای مواقع خاص مانند عبور از مسیرهای ناهموار یا شیبهای زیاد وجود دارد تا قابلیتهای آفرود منحصر به فردی برای خودرو ایجاد شود.

به لطف این سیستم ها در مجموع باید اذعان داشت که چروکی جدید از هر نظر بهتر از برادران پیشین خود شکل گرفته و تواناییهای حرکتی آن در همه شرایط با بالاترین استانداردها در دنیای شاسی بلندهای متوسط همه جا رو قابل مقایسه است. جیپ چروکی جدید از بهار امسال با قیمت پایه بیش از ۲۵ هزار دلار به فروش خواهد رسید که البته این قیمت برای مدل ۲۸۴ است.

 

مقاله پیشنهادی:   همه چیز درباره کادیلاک ATS-V برای سال 2016

 

عنوان: نگاه به جیپ چروکی مدل ۲۰۱۹
منبع: هفته نامه ایرانخودرو

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *