مصاف هیوندای کنا و کیا استونیک و سئات آرونا و فولکس واگن T-Roc

کلاس شاسی بلندهای کوچک هر روز بزرگتر از دیروز می شود، زیرا خودروسازان همگام با تقاضاهای خریداران به تولید مدل های جدیدی اقدام می کنند. چهار محصول جدید با نامهای هیوندای کنا، کیا استونیک، سئات آرونا و فولکس واگن T-Roc باعث داغ تر شدن این بخش از بازار شده به گونه ای که دو نمونه از آنها از حربه ارزش در برابر مبلغ پرداختی بهره برده و دو خودروی دیگر احساس مجلل تری انتقال می دهند. در این نوشتار مقایسه ای مفصل بین محصولات آسیایی و اروپایی خواهیم داشت تا بهترین ها را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم. در این مقاله با عنوان ” مصاف هیوندای کنا و کیا استونیک و سئات آرونا و فولکس واگن T-Roc ” با وبسایت سفارشی سازی خودرو TuningCars.ir همراه باشید.

 

قیمت

نسخه پایه هیوندای کنا ارزان ترین خودروی حاضر در تست بوده و به ترتیب ۱۰۰ و ۳۶۰ پوند ارزان تر از کیا استونیک و سئات آرونای مشابه است. کنا به صورت استاندارد با سیستم تهویه مطبوع، بلوتوث، رادیوی دیجیتال DAB، کروز کنترل و شیشه های برقی عرضه می شود، اما صفحه نمایش سیستم اطلاعات سرگرمی این مدل کوچک بوده و به طرز ناخوشایندی از مد افتاده احساس می شود. با پرداخت ۱۷ هزار و ۴۹۵ پوند به مدل SE دست پیدا می کنید که دارای مه شکن، سیستم اطلاعات با صفحه نمایش هفت اینچی مدرن، ارتباطات اپل کارپلی و اندروید اتو و دوربین عقب است. میتوانید نسخه پریمیوم GT را نیز با پرداخت ۲۴ هزار و ۹۹۵ پوند خریداری کنید، اما خرید آن به دلیل قیمت بالا چندان توصیه نمی شود.

تا به اینجا تنها دو تریم از کیا استونیک عرضه شده که مدل پایه قیمت ۱۶ هزار و ۲۹۵ پوندی داشته در حالیکه مدل فول تر با نام First Edition قیمت ۱۹ هزار و ۶۹۵ پوندی را نشان میدهد. مدل پایه از تجهیزات استانداردی چون ارتباطات اپل کارپلی و اندروید اتو، چراغ های جلوی خودکار، حسگرهای پارک عقب و سیستم تهویه مطبوع بهره برده و مدلی مجهز با این قیمت است. مدل فول تر نیز علاوه بر موارد بالا از تجهیزات دیگری چون ناوبری ماهواره ای، ورود بدون کلید، صندلیهای جلوی گرم شونده، ترمز خودکار، دستیار نور بالا و سیستم استارت / استاپ بهره می برد.

برخلاف استونیک، اگر بخواهید سئات آرونای مجهز به اپل کارپلی و اندروید اتو را بخرید مجبور هستید مدلی میان رده را بخرید. در عین حال تنها دو تریم از آرونا دارای ناوبری ماهواره ای هستند. با این وجود، آرونا از نظر تجهیزات ایمنی اندکی قوی تر است، زیرا تمامی مدلهابه صورت استاندارد دارای ترمز اضطراری خودکار هستند. این سیستم اگر در سرعت های پایین برخورد را تشخیص دهد به صورت خودکار خودرو را متوقف می کند. اما اگر خواهان فولکس واگن T-Roc باشید مجبورید دست خود را بیشتر در جیبتان کنید. مدل پایه SE بهای ۲۰هزار و ۴۲۵ پوندی دارد.
مدل SE به صورت استاندارد از رینگ های ۱۷ اینچی آلیاژی، ترمز اضطراری خودکار، حسگرهای پارک جلو و عقب، سیستم استارت / استاپ، صفحه نمایش بزرگ و کروز کنترل تطبیقی بهره می برد و فاکتور ارزش در برابر مبلغ پرداختی آن نسبتا خوب است. تریم SEL علاوه بر تجهیزات مدل قبلی دارای رینگ های ۱۸ اینچی، سیستم ناوبری ماهواره ای و صفحه نمایش اطلاعات فعال فوق العاده ای است که جایگزین نشان دهنده های آنالوگ می شود.

مقاله پیشنهادی:   ۱۰حقیقت جالب درباره خودروهای قدرتی آمریکا

 

استایل و طراحی ظاهری

به جرات میتوان گفت، هیوندای کنا یکی از برجسته ترین شاسی بلندهای کوچک در حال فروش بوده و نمای جلوی گیرا به همراه چراغ های جداگانه شما را به یاد مدل هایی چون نیسان جوک و سیتروئن C3 ایرکراس می اندازد. پوششهای پلاستیکی مشکی در اطراف بدنه باعث میشوند کنا شبیه یک شاسی بلند بزرگتر باشد اگرچه از برخی زوایا چندان جالب به چشم نمی آید. استونیک در مقایسه با کنا اندکی محافظه کارتر بوده، اما هنوز هم طراحی هوشمندانه ای دارد.

در حقیقت اگر با چشم نیمه باز به استونیک نگاه کنید آن را کاملا شبیه به T-Roc خواهید یافت مخصوصا اگر پروفایل جانبی را در نظر بگیرید. برای این که کنا و استونیک بهترین جلوه را داشته باشند باید رنگهای روشن را انتخاب کنید، اما فولکس واگن در هر رنگی هوشمندانه به چشم آمده، ولی نسخه دو رنگ آن بهترین تاثیر را بر قلب و ذهن دوستان تان خواهد گذاشت، اما شاید تیز ترین طراحی را سئات آرونا داشته باشد، زیرا از خطوط تند و تیز و نمایی اسپرت نسبت به بقیه بهره برده است. این خودرو قدبلندتر از ایبیزایی بوده که بر مبنای آن تکوین یافته، اما هنوز هم دلپذیر و زیباست.

 

کابین

کمی ناهمگونی بین طراحی بیرونی و کابین هیوندای كنا وجود دارد. در کابین این خودرو شاهد جزییات رنگی هستیم، اما این موضوع نیز چندان جالب توجه نبوده و برخی پلاستیک های به کار رفته احساس ارزان قیمت بودن را تشدید می کنند، اما در مقابل باید به استفاده آسان از تمامی کنترل ها و تنظیمات زیاد فرمان و صندلیها اشاره کرد. همچنین فضای کافی در عقب برای افراد قدبلند وجود دارد.

همانند کنا، استفاده از کنترل های کابین کیا استونیک نیز آسان نیست، اما در کل احساس بی روح بودن در کابین این کره ای به چشم می خورد. اگر استایل رانندگی اسپرتی داشته باشید، صندلی های چرمی سفارشی حمایت چندانی از بدن به عمل نخواهند آورد و البته فاقد تنظيمات الکتریکی نیز هستند. همچنین استفاده از صفحه لمسی استونیک در زمان حرکت سخت بوده و فضای عقب کابین برای افراد قدبلند کمی تنگ است.

اگرچه مدل های پایه آرونا به صورت استاندارد از سیستم اطلاعات سرگرمی استفاده می کنند، اما فاقد صفحه نمایش رنگی بوده و شاید این موضوع باعث شود از سئات بپرسید در چه سالی سیر می کند. بهتر است سیستم اطلاعات سرگرمی بهتر و کابینی هوشمند با جزییات رنگی را انتخاب کنید و از فضای زیاد کابین برای افراد قدبلند لذت ببرید. فولکس واگن T-Roc بهترین کابین را در میان این رقبا داشته و شاخصه های زیادی از جدیدترین نسل پولو به ارث برده است. تریم رنگی کابین واقعا چشم نواز بوده و صفحه نمایش ۶٫۵ اینچی نیز به صورت استاندارد وجود دارد. فضای سر و پا در عقب نیز چندان بد نیست.

مقاله پیشنهادی:   آشنایی با طراحان مشهور جهان - سید مید

مصاف هیوندای کنا و کیا استونیک و سئات آرونا و فولکس واگن T-Roc-داخل خودرو-tuningcars

 

کاربردی بودن

زمانی که بحث کاربردی بودن می شود برخی از امتیازات از دست رفته کابین هیوندای کنا بازمی گردد. این خودرو دارای جعبه داشبورد بزرگ، فضاهای ذخیره ای زیاد برای جای دادن اشیا، نگه دارنده عینک آفتاب، کف صندوق قابل تنظیم و صندلی هایی است که تقریبا به صورت مسطح در می آیند. در حقیقت تنها نقطه ضعف کنا از نظر کاربردی بودن به صندوق ۳۳۴ لیتری آن مربوط میشود. همچنین فضای بار ۱۱۱۶ لیتری آن در زمان تا شدن صندلی ها نمی تواند با رقبا برابری کند.

کیا استونیک از نظر فضاهای ذخیره ای در برخی موارد برتر از کنا بوده و در برخی دیگر نیز قافیه را میبازد. جعبه داشبورد این خودرو کوچکتر بوده، اما فضای روی درها برای نگه داشتن همزمان دو بطری ۱٫۵ و ۰٫۵ لیتری کافی است . کف صندوق بار نیز قابل تنظیم بوده و به صورت مسطح در می آید، اما فضای بار ۱۱۱۵/۳۵۲ لیتری استونیک به اندازه برخی رقبا جادار نیست. برای مثال سئات آرونا فضای بار ۴۰۰ لیتری در زمان استفاده از تمامی صندلی ها را دارد، اما باک سوخت آن کم حجم تر از تمامی رقبای حاضر در این تست است.| بنا به گفته فولکس واگن، T- Roc فضای بار ۴۴۵ لیتری دارد که با خواباندن صندلی ها به ۱۲۹۰ لیتر افزایش می یابد.

 

پیشرانه ها و سواری

فعلا تنها دو پیشرانه برای کنا در دسترس است. نسخه فول GT دارای پیشرانه چهار سیلندر ۱٫۶ لیتری بنزینی با قدرت ۱۷۷ اسب بخار است که به سیستم چهار چرخ محرک و سیستم تعلیق مستقل راحتی متصل شده، اما دیگر گزینه شما پیشرانه سه سیلندر یک لیتری توربو با خروجی ۱۲۰ اسب بخار است که شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۱۲ ثانیه ای را ثبت می کند. این پیشرانه برای اکثر شرایط کاملا جواب می دهد، اما در سربالاییها کمی به فشار می افتد. در کل هیوندای سواری خوبی داشته و تا زمانی که از رینگ های بزرگتر سفارشی استفاده نکنید صدای جاده کمی به کابین راه خواهد یافت.

استونیک نیز با همان پیشرانه یک لیتری توربوی کناء | یک پیشرانه ۱٫۴ لیتری و یک نسخه ۱٫۶ لیتری دیزلی عرضه می شود. پیشرانه ۱٫۶ لیتری مصرف سوخت مناسبی داشته و پاسخگوی اکثر نیازهای مصرف کننده است. استونیک تنها با گیربکس دستی و تنها با طراحی دیفرانسیل جلو عرضه شده و فرمانی سبک دارد. سیستم تعلیق استونیک خوب است، اما در پیچها شاهد تکانهای بدنه هستیم. از نظر ما استونیک در شرایط ریلکس بهترین حالت را دارد بنابر این شاید خیلی مناسب سبک رانندگی اسپرت نباشد. سئات آرونا و فولکس واگن T-Roc نیز از برخی پیشرانه های مشترک استفاده می کنند. هر دو خودرو با پیشرانه های یک لیتری بنزینی و ۱٫۶ لیتری دیزلی ۱۱۵ اسبی و همچنین پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربوی بنزینی با قدرت ۱۵۰ اسب بخاری عرضه می شوند که این پیشرانه ۱٫۵ لیتری از تکنولوژی غیرفعال سازی سیلندر برای کاهش مصرف سوخت بهره می برد. آرونا دارای پیشرانه ۹۴ اسبی بنزینی و دیزلی نیز بوده در حالی که پسرعموی آلمانی آن پیشرانه دو لیتری دیزلی با قدرت های ۱۵۰ یا ۱۹۰ اسب بخاری را نیز ارایه می کند که مدل قوی تر تنها با گیربکس اتوماتیک در دسترس بوده و مجهز به سیستم چهار چرخ محرک است. موضوع عجیب این که پیشرانه بنزینی ۱۱۵ اسبی در سئات تنها با گیربکس اتوماتیک و در فولکس واگن با گیربکس دستی ارایه شده و این پیشرانه در آرونا تنها برای تریم FR موجود است. شایان ذکر است، آرونا سیستم تعلیق سفت تری نسبت به T-Roc داشته، اما دامپرهای تطبیق پذیر تریم FR آرونا نیز نمی تواند از نظر راحتی و نرمی با سیستم تعلیق فولکس رقابت کنند.

مقاله پیشنهادی:   تویوتا یاریس خودروی شهری در برابر خودروی رالی

 

قضاوت نهایی

این چهار خودرو تازه واردهای کلاس شاسی بلندهای کوچک هستند و انتخاب کاملا به اولویتهای هر فرد بستگی دارد. هیوندای کنا و کیا استونیک به خوبی از فاکتور ارزش در برابر مبلغ پرداختی بهره برده و کنا سواری بهتر و استایل تیزتری دارد در حالی که استونیک تجهیزات زیاد و فضای بار و کابین بهتری نسبت به پسرعموی خود ارایه می کند. هر دو خودرو از گارانتی طولانی مدت سود می برند که در هیوندای به پنج و در کیا به هفت سال می رسد. سئات آرونا فاصله بین رقبای خود را پر کرده و ترکیبی فوق العاده از اسپرت بودن، کاربردی بودن، استایل و ارزش مبلغ پرداختی را به وجود آورده است . با این وجود بهتر است از انتخاب مدل پایه صرف نظر کنید، زیرا احساس خاص بودن ندارد. اگر به دنبال یک شاسی بلند کوچک با احساس لوکس بودن هستید فولکس واگن T – Rocمی تواند توقعات شما را برآورده سازد. این خودرو یکی از بزرگترین شاسی بلندهای کوچک است که دارای فضای کابین و بار زیاد، پیشرانه های قوی و کابینی شیک و به روز است.

 

 

عنوان: مصاف هیوندای کنا و کیا استونیک و سئات آرونا و فولکس واگن T-Roc
منبع: هفته نامه ایرانخودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *